Systemy motywacyjne, certyfikaty i inne fajerwerki w pływaniu

Nauka pływania Wola/Żoliborz

Co napędza dzieci do działania? Czy dziecko i osoba dorosła posiadają taką samą motywację do pracy? Jakie są różnice? Kiedy systemy motywacyjne mogą wpływać pozytywnie lub negatywnie na uczestników zajęć?

Odpowiedzi na powyższe pytania będą łątwiejsze po wcześniejszej analizie indywidualnych potrzeb każdego z nas.

Motywacja dzieci, a motywacja dorosłych

Motywacja, będąca wewnętrzną siłą napędową skłaniającą do działania, przybiera różne formy i manifestuje się na wielu poziomach w zależności od etapu życia. Istotne różnice w podejściu do motywacji u dzieci i dorosłych wywodzą się z odmiennych potrzeb, doświadczeń oraz sposobów postrzegania świata.

Poniżej przygotowaliśmy krótkie zestawienie najważniejszych różnic.

  1. Rozwój poznawczy:
    • Dzieci: Ich zrozumienie przyczyny i skutku, przyszłych konsekwencji oraz abstrakcyjnych pojęć wciąż się rozwija. W związku z tym natychmiastowe nagrody lub informacje zwrotne mogą być bardziej skuteczne w motywowaniu dzieci.
    • Dorośli: Dorośli lepiej rozumieją długoterminowe konsekwencje i mogą być motywowani abstrakcyjnymi celami lub opóźnionymi nagrodami.
  2. Doświadczenie i perspektywa:
    • Dzieci: Mając ograniczone doświadczenie życiowe, dzieci mogą być motywowane nowością i odkryciami.
    • Dorośli: Dorośli mają szerszy zakres doświadczeń, które mogą wpływać na ich motywacje. Przeszłe porażki czy sukcesy mogą kształtować ich chęć do działania.
  3. Zależność i autonomia:
    • Dzieci: Dzieci są zwykle bardziej zależne od dorosłych pod względem podstawowych potrzeb i wskazówek. Mogą być bardziej motywowane zewnętrznie – szukając akceptacji lub unikając kary.
    • Dorośli: Dorośli często mają większe poczucie autonomii. Mogą być bardziej motywowani wewnętrznie, na podstawie osobistych wartości, celów lub zainteresowań.
  4. Kontekst społeczny:
    • Dzieci: Akceptacja przez rówieśników i przynależność mogą być dla dzieci silnym motywatorem, zwłaszcza w wieku dojrzewania.
    • Dorośli: Chociaż akceptacja społeczna pozostaje ważna, dorośli mogą być też motywowani innymi czynnikami społecznymi, takimi jak uznanie zawodowe, obowiązki rodzicielskie czy role w społeczności lokalnej.
  5. Rozumienie czasu:
    • Dzieci: Ich postrzeganie czasu jest inne. To, co wydaje się krótkim okresem dla dorosłego, może wydawać się dużo dłuższe dla dziecka. Wpływa to na cierpliwość i zdolność do dążenia do długoterminowych celów.
    • Dorośli: Zwykle mają lepsze pojęcie o czasie i cierpliwość w oczekiwaniu na nagrodę.
  6. Potrzeby fizjologiczne i psychologiczne:
    • Dzieci: Podstawowe potrzeby, takie jak głód i sen, mogą znacząco wpływać na motywację i zdolność koncentracji dziecka.
    • Dorośli: Chociaż potrzeby charakterystyczne dla dzieci nadal odgrywają rolę, dorośli mogą mieć inne czynniki fizjologiczne lub psychologiczne, takie jak stres zawodowy, problemy zdrowotne czy obawy finansowe.
  7. Strach i postrzeganie ryzyka:
    • Dzieci: Dzieci mogą nie zawsze dokładnie oceniać ryzyko z powodu ograniczonych doświadczeń. Mogą być nadmiernie odważne lub nadmiernie ostrożne.
    • Dorośli: Zwykle mają bardziej wyrafinowane poczucie ryzyka oparte na doświadczeniach, chociaż może to się różnić osobniczo.
  8. Źródła motywacji:
    • Dzieci: Często motywowane są zabawą, eksploracją i ciekawością.
    • Dorośli: Chociaż mogą być również motywowani tymi czynnikami, dorośli często mają dodatkowe motywatory, takie jak odpowiedzialność, etyka, dziedzictwo i osobiste spełnienie.
  9. Regulacja emocjonalna:
    • Dzieci: Stany emocjonalne mogą drastycznie wpływać na ich motywację. Jeśli są zdenerwowane, może być trudno je zmotywować do zadania.
    • Dorośli: Zazwyczaj mają lepszą regulację emocjonalną, chociaż emocje wciąż odgrywają rolę w motywacji.
  10. Znaczenie i sens:
    • Dzieci: Mogą nie zawsze widzieć znaczenia zadania, zwłaszcza jeśli jest zbyt abstrakcyjne lub nie łączy się z ich bezpośrednim światem.
    • Dorośli: Mogą być motywowani przez zrozumienie zadania lub jego głębszego znaczenia, nawet jeśli nie przynosi to natychmiastowej satysfakcji.

Jak widać z powyższego zestawienia motywacja to pojęcie bardzo złożone, a na skuteczność oddziaływania na poszczególne osoby ma duże znaczenie wiek oraz stopień rozwoju emocjonalnego pływaka. 

Po kilku latach pilotażowania systemu motywacyjnego w postaci kart osiągnięć oraz certyfikatów zdecydwaliśmy się na odejście od ich pierwotnego kształtu z poniższych powodów:

  • proces przyznawania naklejek na zajęciach był zbyt czasochłonny i problematyczny w przypadku zajęć prowadzonych z wody – informacje o zdobytych umiejętnościach dopisujemy w panelu uczestnika (online) i traktujemy jako sposób komunikacji o dokonywanych postępach przez wszystkich uczestników naszych zajęć;  
  • stopień opanowania umiejętności nigdy nie będzie zero-jedynkowy i oznacza lepsze lub gorsze opanowanie danego elementu, dlatego do zdobytych „naklejek” za wykonanie zadania czasami może pojawić się stosowny komentarz, że konkretna umiejętność wciąż sprawia trudność;
  • przyznawanie certyfikatów awansu wyłącznie części grupy wprowadza element przeciwny do wskazanego – demotywuje pozostałą część grupy; ponadto wręczanie certyfikatów „wybrańcom” wzmacnia wyłącznie utalentowane jednostki, a przecież wszyscy w równym stopniu brali udział w procesie szkolenia;
  •  na bazie doświadczeń własnych i odczytywania raportów o dzieciach z przedszkola czy języków obcych jesteśmy całkowicie przeciwni tworzeniu fikcji i „zaklinaniu rzeczywistości”. Metoda kopiuj wklej i podążanie według jednego klucza nie jest dla nas najważniejsze, bo nie pozostawia miejsce na indywidualne tempo rozwoju i potrzeby dziecka. Staramy się aby informacje o uczestnikach zajęć były jak najbardziej rzetelne.

Podziały grup wciąż pozostają w mocy, ale dopasowanie umiejętnościami zawsze wymaga bliższego poznania przez instruktora, zanim podejmiemy ostateczne decyzje o sugerowanych zmianach. Plan pracy wciąż pozostaje aktualny, chociaż staramy się szukać lepszych metod jego realizacji :)

Co jeśli chciałbyś otrzymać od nas certyfikat ukończenia poziomu grupy do której uczęszczało Twoje dziecko? Dokumenty są dostępne w naszym biurze, możemy również przygotować wersję online pliku do samodzielnego wydrukowania. 

Na koniec roku wszyscy nasi pływacy otrzymają od prowadzących dyplomy za zajęcia, których byli uczestnikami.

Kaizen.

Skontaktuj się z nami!

Organizowane przez Nas kursy – uczą, bawią oraz dają satysfakcję na długie lata, a przygotowana przez nas oferta z pewnością zainteresuje każdego miłośnika wodnych przygód. Chcesz wiedzieć więcej?

Kontakt

Bądź pierwszą osobą, która skomentuje ten tekst!

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.